Seba-Motor | Sebastian Dąbek ul.Ks. Mroczka Baza Magazynowa GS 43-600 Jaworzno-Ciężkowice tel. (032) 6162624 10-17 pon-pt
 

 

Podstawowe informacje o układach zapłonowych stosowanych w motocyklach i skuterach

Układy zapłonowe typu CDI

Układy zapłonowe CDI czyli z gromadzeniem energi w pojemności kondensatora najczęściej stosowane są w małych skuterach oraz w motocyklach typu cross i enduro i w większości motocykli jednocylindrowych, np. Yamaha XT 600 , Suzuki DR 600 650 750 800 , Yamaha DT 50, 80 125 , Honda MTX 50 80 125 ,Honda CR 125 250 Yamaha YZ 125 250 i wielu innych tego typu. Układ nie wymaga zasilania bateryjnego (akumulatora) w odróżnieniu od zapłonów bateryjnych (tranzystorowych czyli TCI) o których poniżej.

Typowy układ zapłonowy CDI składa się z następujących elementów: cewka ładująca , znajdująca się po kołem magnesowym , cewka wysokiego napięcia z kablem WN ,fajką i świecą, oraz pośredniczący pomiędzy nimi moduł zapłonowy. Dodatkowo oczywiście stacyjka lub wyłącznik Kill switch stosowany w motocykla motocrosowych. Zasada działania jest następująca: cewka ładująca ładuje kondensator, a ten w odpowiednim momencie sterowanym modułem przekazuje energię do cewki zapłonowej - w czego efekcie mamy solidną stabilną iskrę. W razie awarii objawiającej się zanikiem iskry zaczynamy sprawdzanie układu od najczęściej ulegającego uszodzenia elementu tj. cewki ładującej - zabezpieczone tkaniną szklaną z żywicą na fot. 1 i 1a.

W zależności od typu z cewki wyprowadzany jest jeden przewód (wtedy drugi biegun jest na stałe podłączony do masy motocykla) lub dwa przewody w każdym przypadku mierzymy opór pomiędzy tym przewodem i masą lub pomiędzy przewodami, opór wynosi zależnie od motocykla 200-400 om. Następnie sprawdzamy generowane napięcie zmienne - przy pokręceniu rozrusznikiem nożnym lub elektrycznym powinno wynościć 40-100V lub więcej. Brak wskazań woltomierza lub opór w rejonie 1-5 omów wskazuje na uszkodzenie cewki lub przewodów.

Następnie dokonujemy sprawdzenia impulsatora czyli czujnika magnetoindukcyjnego, zazwyczaj wygląda jak na fot. 2 , czasem są to dwa zespolone lub osobne czujniki (XT 600 , DR 600). Najczęściej umieszczone są na zewnątrz koła magnesowego, czasem wewnątrz (DT 80 , MTX 80). Tutaj również jak w przypadku cewki ładującej spotykamy jeden biegun podłączony do masy , lub wyprowadzono obydwa bieguny na zewnątrz, w każdym przypadku opór kontorlny to 100-200 om. Dodatkowo ustawiając multimetr na zakres milivoltów napięcie stałe sprawdzimy skuteczność czujnika - po podłączeniu miernika do rdzenia magnetycznego czujnika szybko przykładamy i odrywamy np. wkrętak lub inny przedmiot wykonany ze stopu żelaza, wskazania mogą skokowo osiągaćnawet 100mV. Brak wskazań lub bardzo mały opór (względnie nieskończenie wielki) oznaczają uszkodzenie.

Kolejnym podzespołem do sprawdzenia jest cewka zapłonowa, sprawdzić w domowych warunkach można ją sprawdzić np. łącząc z jej biegunami naładowany kondensator 1-2 uF 100-200V, powinien wyzwolić iskrę. Jednakże jest to bardzo rzadko ulegający awarii element.

W ostatniej kolejności sprawdzamy stacyjkę lub wyłącznik kill switch , istotne jest iż gaszenie silnika polega na podaniu masy w odpowiedni punkt układu, sprawdzamy więc czy masa nie jest podawana cały czas. Jeśli wszystko jest sprawne to pozostaje nam tylko moduł zapłonowy. Sprawdzić go można w innym motocyklu lub na stanowisku badawczym, w domowych warunkach jest to dość trudne. Myślę że tych kilka wskazówek pomoże Wam zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.

W przypadkach nietypowych np. motocykle KTM Husqvarna i starsze konstrukcje proszę o kontakt mailowy lub telefoniczny chętnie udzielimy pomocy i wsparcia technicznego.

W następnej kolejności zajmiemy się bateryjnymi inaczej tranzystorowymi układami zapłonowymi. Typowy układ zapłonowy tego typu składa się z czujnika magnetoindukcyjnego , cewki wysokiego napięcia , akumulatora oraz pośredniczącego elementu sterującego czyli modułu. Układy tego typu stosowane są do dziś w większości motocykli szosowych. Najczęściej awarii ulega stopień mocy modułu zapłonowego lub cewka zapłonowa , w domowych warunkach sprawdzić można właściwie tylko cewkę, jest to o tyle trudne że przy prawidłowych oporach uzwojeń cewki może nie działać ona prawidłowo.

 

 

Copyright © 2006 SEBA-MOTOR Wszystkie prawa zastrzeżone